СИМВОЛІЧНА СЕМАНТИКА У ВІЗУАЛЬНИХ КОМУНІКАТИВНИХ ПРАКТИКАХ АНТИВОЄННИХ ПЕРФОРМАНСІВ 2022–2024 РОКІВ
DOI:
https://doi.org/10.18524/2307-8332.2024.2(30).320409Ключові слова:
комунікація, антивоєнний перформанс, архетип, символ, громадсько-політичний дискурсАнотація
Статтю присвячено дослідженню символічної семантики у візуальних комунікативних практиках антивоєнних перформансів в громадсько-політичному дискурсі 2022-2024 років. У роботі проаналізовано 45 перформансів, 40 хвилин відеозаписів та 120 фотографій, що дозволило визначити основні характеристики, архетипи та символи, які використовуються для формування антивоєнних меседжів. Значна увага приділяється архетипам (МАТИ, ДИТИНА, ДІВА-ВОЇТЕЛЬКА, ВОДА, КРОВ, ЖЕРТВА, СМЕРТЬ), які формують колективне несвідоме та емоційно впливають на аудиторію. Перформанси характеризуються документальністю, інтерактивністю, публічністю та провокативністю, що дозволяє посилити їхній вплив. Розглянуто роль перформансів як потужного засобу комунікації, здатного критикувати війну, викликати співпереживання, доносити правду про воєнні злочини та формувати антивоєнні настрої. Виокремлено основні ідеї перформансів сучасності 2022-2024 років: привернення уваги міжнародної спільноти до наслідків воєнних дій (жертв серед цивільного населення); заклики про допомогу Україні з боку міжнародних урядових організацій та європейських лідерів (закрити небо, запровадити жорсткіші санкції проти росії, надати Україні зброю); нагадування світу, що війна триває і гинуть люди; розповідь про реальні трагедії, спричинені російською агресією та про воєнні злочини (насильство, ґвалтування, вбивства), зокрема вчинені щодо жінок та дітей; протест проти байдужості (мовчання) до проблем України з боку іноземної аудиторії; підняття соціально значущих питань, таких як екологічні катастрофи, руйнування, військовополонені, біженці, діти тощо; виклик співчуття як у іноземної, так і української авдиторії, емоцій гніву, агресії; заклик до боротьби, подальшого спротиву. Окрема увага приділена використанню соціальних мереж і ЗМІ для поширення антивоєнних ідей. У статті наголошується на важливості поєднання символічної мови, архетипів і культурних кодів для транслювання пацифістських ідей як в Україні, так і за її межами, залучаючи міжнародну спільноту до підтримки у боротьби проти російської агресії.
Посилання
Antykor (2023). “Mii dim zatopliuie cherez Rosiiu”: ukrainky vlashtuvaly aktsiiu u vodi, shchob pryvernuty uvahu do katastrofy cherez pidryv HES [ “My house is flooding because of Russia”: Ukrainian women organise a water rally to draw attention to the disaster caused by the hydroelectric power station explosion]. Retrieved December 15, 2024, from https://goo.su/2oe8Ha [in Ukrainian].
Baklanova, N., & Stepaniuk, A. (2019). Arkhetyp zhinky v ukrainskii kulturnii tradytsii [The archetype of a woman in the Ukrainian cultural tradition]. Materialy 25 naukovoi konferentsii zdobuvachiv vyshchoi osvity “Istorychnyi dosvid i suchasnist” (No 36, pp. 75–77). Odesa: PNPU imeni K. D. Ushynskoho. [in Ukrainian].
Bereza, P. (2022). Marsh ukrainskykh materiv proishov u Budapeshti naperedodni vyboriv [A march of Ukrainian mothers took place in Budapest on the eve of the election]. Suspilstvo. Retrieved December 15, 2024, from https://goo.su/zmChcyN [in Ukrainian].
Be Brave Like Ukraine. (2024, October 13). In Wikipedia. Retrieved December 15, 2024, from https://goo.su/wO3fj4
Vorobei, O. (2023). “Ptashka” z “Azovstali” zaspivala na rosiiskomu tanku v Berlini (video) [Azovstal’s “Birdie” sings on a Russian tank in Berlin (video)]. Unian. Retrieved December 15, 2024, from https://goo.su/S0jbqT [in Ukrainian].
Hryhorieva, S. (2022). 109 porozhnikh dytiachykh vizochkiv: u Lvovi provely sotsialnu aktsiiu, shchob nahadaty svitu pro vbytykh vorohom ditei [109 empty baby carriages: a social action was held in Lviv to remind the world of children killed by the enemy]. Lvivska miska rada. Retrieved December 15, 2024, from https://goo.su/H6npzyA [in Ukrainian].
Zhaivoronok, V. (2006). Znaky ukrainskoi etnokultury: slovnyk-dovidnyk [Signs of Ukrainian ethnic culture: a glossary]. Kyiv: Dovira. [in Ukrainian].
Zubavina, I. (2022). Aktualizatsiia arkhetypu divy-voitelky v kinematohrafi Ukrainy pochatku XX stolittia [Actualisation of the warrior maiden archetype in Ukrainian cinema of the early twenty-first century]. Suchasne mystetstvo, (18), 19–26. [in Ukrainian].
Zhuikova, M. (1996). Nominatsiia smerti ta arkhaichne myslennia [The nomination of death and archaic thinking]. Studii z intehralnoi kulturolohii, (1: Thanatos), 28–62. [in Ukrainian].
Zhukovskaia, Ya. (2022). U Krakovi proishla movchazna aktsiia “Kryvavyi henotsyd” [A silent action “Bloody Genocide” was held in Krakow]. Womo. Retrieved December 15, 2024, from https://goo.su/WFipjI [in Ukrainian].
Kozlov, M. M. (2004). Nebizhchyk u pidzemnomu sviti ta uosoblennia smerti [The deceased in the underworld and the personification of death]. Mykolaivskyi derzhavnyi universytet imeni V. O. Sukhomlynskoho, Istoriia, (19(32)), 18–22. [in Ukrainian].
Kondel-Perminova, N. (2022). Vyklyky viiny: transformatsii v arkhitekturi ta dyzaini Ukrainy [The challenges of war: transformations in architecture and design in Ukraine]. Suchasne mystetstvo, (18), 27–42. [in Ukrainian].
Kononenko, V. I. (2008). Ukrainska linhvokulturolohiia [Ukrainian linguistic and cultural studies]. Kyiv: Vyshcha shkola. [in Ukrainian].
Krymskyi, S. B. (1996). Arkhetypy ukrainskoi kultury. Fenomen ukrainskoi kultury: metodolohichni zasady osmyslennia [Archetypes of Ukrainian culture. The Phenomenon of Ukrainian Culture: Methodological Principles of Comprehension]. Kyiv: Feniks. [in Ukrainian].
Lavrynets, N. (2023). Alina Baikova na Kannskomu festyvali ziavylasia u futboltsi Fuck you Putin: ukrainku zaareshtuvaly [Alina Baikova appeared at the Cannes Film Festival wearing a Fuck you Putin T-shirt: the Ukrainian woman was arrested]. Retrieved December 15, 2024, from https://goo.su/iuKWEG [in Ukrainian].
Lavreniuk, L. (2022). Kryvave ozero, vzuttia na berezi Dunaiu ta porozhni vizochky. 10 performansiv na pidtrymku Ukrainy [A bloody lake, shoes on the banks of the Danube, and empty strollers. 10 performances in support of Ukraine]. Vektor. Retrieved December 15, 2024, from https://goo.su/lnvL [in Ukrainian].
Lihus, M. V. (2020). Performans yak komunikatyvna podiia: sotsialno-filosofskyi analiz [Performance as a communicative event: a socio-philosophical analysis] [PhD dissertation, Taras Shevchenko National University of Kyiv]. Kyiv. [in Ukrainian].
Romaniuk, V. S. (2008). “Avtor–hliadach” u performansi: problemy vzaiemodii [“Author-viewer” in performance: problems of interaction]. Multyversum. Filosofskyi almanakh, (67), 225–233. [in Ukrainian].
Lutsenko, O. A. (2019). Filosofiia ta kultura stati: hendernyi analiz [Philosophy and culture of sex: gender analysis]. Sumy: FOP Tsoma S. P. [in Ukrainian].
Polishchuk, K. [@ptashka_from_azovstal]. Instagram. Retrieved December 15, 2024, from https://goo.su/daCXma [in Ukrainian].
Raion. Kultura (2024). Odesyt MÉLOVIN pokazav performans na stseni ATLAS UNITED 2024, shchob nahadaty pro ukrainskykh polonenykh [MÉLOVIN from Odesa performed on the stage of ATLAS UNITED 2024 to remind about Ukrainian prisoners of war]. Strichka. Retrieved December 15, 2024, from https://goo.su/kWK4k [in Ukrainian].
Sydorova, K. I. (2000). Smert: symvol ta obraz u kulturi. Apokaliptychnist kultury XX stolittia. [Death: symbol and image in culture. The apocalyptic nature of twentieth-century culture]. Naukovi zapysky NaUKMA. Teoriia ta istoriia kultury, 18, 97–103. [in Ukrainian].
Smahina, A. (2023). Ti, shcho krychat svitovi pro viinu: yak ukrainky protestuiut za kordonom [Those who shout war to the world: how Ukrainian women protest abroad]. Rubryka. Retrieved December 15, 2024, from https://goo.su/1SEUN [in Ukrainian].
“Strashna tsina viiny”: u Lvovi vystavyly 109 porozhnikh vizkiv na zghadku pro vbytykh ditei Ukrainy [“The terrible price of war”: 109 empty baby carriages exhibited in Lviv in memory of the killed children of Ukraine]. (2022). Retrieved December 15, 2024, from https://goo.su/LE28gIH [in Ukrainian].
Khoma, N. M. (2022). Antyvoiennyi aktsionizm (artaktyvizm): osoblyvosti, formy ta otsinky mozhlyvostei [Anti-war actionism (activism): features, forms and assessment of opportunities]. Natsionalnyi universytet “Lvivska politekhnika”. Seriia: Politychni nauky, (8(2), 8–15. [in Ukrainian].
Chernobai, I. [@ilonachernobai] (2023). Meni vdalosia vykonaty svoiu misiiu! [I managed to complete my mission!]. Instagram. Retrieved December 15, 2024, from https://goo.su/ny7jLLs [in Ukrainian].
Shkliarenko, Zh. (2019). Performans: kulturna komunikatsiia [Performance: cultural communication]. Naukovi zapysky Natsionalnoho universytetu “Ostrozka akademiia”. Seriia “Kulturolohiia” [Problemy kulturnoi identychnosti v sytuatsii suchasnoho dialohu kultur: materialy 12 mizhnarodnoi naukovoi konferentsii], (20), 155–156. [in Ukrainian].
Yunh, K. H. (2018). Arkhetypy i kolektyvne nesvidome [Archetypes and the collective unconscious] (2nd ed.rev.). Lviv: Astroliabiia. [in Ukrainian].
gadiach.ua. (2022, March 18). Porozhni dytiachi vizochky na ploshchi Rynok u Lvovi sohodni. Tse symvoly zhyttiv tykh anheliat, yaki zahynuly pid chas povnomasshtabnoho vtorhnennia. Rosiiski viiska bezzhalno vbyly 109 ukrainskykh ditei [Empty prams on Rynok Square in Lviv today. These are symbols of the lives of those angels who died during the full-scale invasion. Russian troops ruthlessly killed 109 Ukrainian children]. Instagram. Retrieved December 1, 2024, from https://goo.su/vn4TV [in Ukrainian].
Jung, C. G. (2010). Archetypy a nevědomí (výbor z díla, sv. II.). Brno, Nakladatelství T. Janečka.
crystal.victoria. (2022). “Voin svitla” – nash kostium dlia konkursu “Mis Vsesvit”-2022 [“Warrior of Light” is our costume for the Miss Universe 2012 pageant]. Instagram. Retrieved December 15, 2024, from https://goo.su/xzhNl [in Ukrainian].
Jetsetter.ua (2023, May 23). Ilona Chernobai prokomentuvala svii “kryvavyi performans” u Kannakh [Ilona Chernobay commented on her “bloody performance” in Cannes]. Retrieved December 15, 2024, from https://goo.su/6U1UM [in Ukrainian].
Hlas Ukrayini. Facebook. Retrieved December 15, 2024, from https://goo.su/LSl5J [in Ukrainian].
Kabir Jhala (2022). Ukrainian bride performance erupts onto Art Basels Messeplatz. Art Bassel 2022. Retrieved December 15, 2024, from https://goo.su/Xki9
Malyshko, D. (2023). Ukrainka Viktoriia Apanasenko vystupyla na “Mis Vsesvit-2022” – yakymy vbranniamy vrazyla planetu [Ukrainian Victoria Apanasenko performed at Miss Universe 2022 - what outfits impressed the planet]. Retrieved December 15, 2024, from https://goo.su/1o14fD [in Ukrainian].
Marketing Media Review. (2022, April 05). U Budapeshti proishov marsh ukrainskykh materiv naperedodni vyboriv [A march of Ukrainian mothers took place in Budapest on the eve of the elections]. Retrieved December 15, 2024, from https://goo.su/BnOy5o [in Ukrainian].
marynakb. (2008). Obraz materi v ukrainskii kulturi [The image of the mother in Ukrainian culture]. Ukrainoznavstvo. LiveJournal. Retrieved December 15, 2024, from https://goo.su/Q3gAUfx [in Ukrainian].
Melovin official [@melovin_official]. (2024). Instagram. Retrieved December 15, 2024, from https://goo.su/JKmU4 [in Ukrainian].
Missukraine_universe [@missukraine_universe]. (2023). Instagram. Retrieved December 15, 2024, from https://goo.su/eo1ZCr [in Ukrainian].
MyNizhyn (2023). Performans vid ukrainskoi supermodeli Aliny Baikovoi na Kannskomu kinofestyvali: “Fuck you Putin” [A performance by Ukrainian supermodel Alina Baikova at the Cannes Film Festival: “Fuck you Putin”]. Retrieved December 15, 2024, from https://goo.su/RSbzUHO [in Ukrainian].
Turner, V. (1975). Symbol, Myth and Ritual. Ithaca: Cornell University Press.
ZMINA. (2023, May 09). U Chekhii aktyvistka vlashtuvala bilia rosiiskoho posolstva “kryvavi kupannia” v kokoshnyku [In the Czech Republic, an activist staged a “bloody bathing” in a kokoshnik near the Russian embassy]. Zmina. Retrieved December 15, 2024, from https://goo.su/thkIY9J [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Вісник Одеського національного університету. Філологія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.