КОГНІТИВНИЙ АНАЛІЗ ЕТИЧНОЇ ЛЕКСИКИ ЯК ЗАСІБ ДОСЛІДЖЕННЯ ЛІНГВОМЕНТАЛЬНОСТІ

Автор(и)

  • Наталія Вдовиченко Одеський національний університет імені І. І. Мечникова кафедра прикладної лінгвістики, Україна

Ключові слова:

когнітивний аналіз, етична лексика, лінгвоментальність, лексико-семантична система, вербально-когнітивна мережа, концепт, прототип

Анотація

У статті обґрунтовано теоретичні й методологічні засади когнітивного аналізу етичної лексики. Встановлено, що лінгвокогнітивне дослідження лексичної системи з позицій домінуючої когнітивно-дискурсивної парадигми сучасної лінгвістики ґрунтується на інтегральному підході, який враховує принципи енергеальності, дедуктивного функціоналізму та конфігуративності і реалізується за допомогою методу концептуального аналізу. Концептуальний аналіз – головний метод логічного аналізу мови, який базується на методиках дистрибутивного, контекстуального, компонентного, етимологічного й архетипного аналізів. Сучасна методологія постмодернізму дозволяє поєднувати різні методи в межах одного конкретного дослідження, тому обґрунтованим є проведення синтетичних досліджень з використанням традиційних методик аналізу лексико-семантичних систем і вербально-когнітивних мереж. Центром лексико-семантичних мереж є архісема, центром когнітивних мереж – концепт; концепт, розглянутий у структурному аспекті, є прототипом. Найглобальніші вербально-когнітивні мережі формують мовні та концептуальні картини світу, які можна моделювати як модулярне або
холістичне утворення. Гіпотетично лексико-семантичні мережі в цілому збігаються у всіх носіїв певної мови: це основа здійснення комунікативного акту. Вербально-когнітивні мережі виникають на підставі досвіду людини,
різного шляху інтеріоризації людиною світу та різного рівня володіння мовою, що викликає розбіжності в мережах. Лінгвокогнітивні дослідження лексики шляхом проведення словникових досліджень, керованої інтроспекції, опозитивного аналізу, психолінгвістичного експерименту дають можливість виявити особливості лінгвоментальності людини, соціальних та вікових стратів, спрогнозувати поведінку людини, систему її поглядів, етичних оцінок, ефективність розуміння у процесі комунікації.

Посилання

Bardyna N. V. Yazыkovaia harmonyzatsyia soznanyia / N. V. Bardyna. – Odessa : Astroprynt, 1997. – 271 s.

Kornylov O. A. Yazыkovыe kartynы myra kak proyzvodnыe natsyonalnыkh mentalytetov ; [2-e yzd., yspr. y dop.] / O. A. Kornylov. – M. : CheRo, 2003.– 349 s.

Kratkyi slovar kohnytyvnыkh termynov / [E. S. Kubriakova, V. Z. Demiankov y dr.] ; pod obshch. red. E. S. Kubriakovoi. – M. : Fylol. f-t MHU ym. M. V. Lomonosova, 1997. – 245 s.

Lefevr V. A. Konflyktuiushchye strukturы / V. A. Lefevr. Yzd.-e 2-e, pererab. y dop. – M.: Yzd-vo “Sov. radyo”, 1973. – 158 s. – Rezhym dostupu: 14159.ru/lefebvre/lefebvre1.htm

Novaia fylosofskaia эntsyklopedyia : V 4 t. / Red. sovet: V. S. Stepyn, A. A. Huseinov y dr. – M. : Mыsl, 2010. T. 2. – 634, [2] s.

Selivanova O. Suchasna linhvistyka : terminolohichna entsyklopediia. – Poltava : Dovkillia-K, 2006. – 716 s.

Ushakova T. N. Rech cheloveka v obshchenyy / T. N. Ushakova, N. D. Pavlova N. D., Zachesova Y. A. – M.: Nauka, 1989. – 192 s.

Uёmov A. Y. Lohycheskye osnovы metoda modelyrovanyia / A. Y. Uёmov. – M. : Mыsl, 1971. – 311 s.

Rosch E. On the Structure of Perceptual and Semantics Categories / E. Rosch // Cognitive Development and Acguisition of Language / T. E. Moore (ed.). – New York: Academic Press, 1973. – 111–144 р.

##submission.downloads##

Опубліковано

2017-12-21

Як цитувати

Вдовиченко, Н. . (2017). КОГНІТИВНИЙ АНАЛІЗ ЕТИЧНОЇ ЛЕКСИКИ ЯК ЗАСІБ ДОСЛІДЖЕННЯ ЛІНГВОМЕНТАЛЬНОСТІ. Вісник Одеського національного університету. Філологія, 22(2(16), 37–43. вилучено із http://philolvisnyk.onu.edu.ua/article/view/137161

Номер

Розділ

Статті