ПРОСТОРОВІ ІДЕЇ К. ЛЕОНТЬЄВА ЯК ІСТОРІЯ ДУХУ

Автор(и)

  • Ніна Раковська Одеський національний університет імені І. І. Мечникова кафедра світової літератури, Україна

Ключові слова:

простір, духовність, системність, трансфер, світобачення, світовідчуття

Анотація

У статті актуалізуються філософсько-естетичні моделі К. Леонтьєва, що дозволяють розглянути просторові ідеї критика й філософа як шлях його духовного становлення. Відзначається, що незважаючи на ряд дослідницьких
робіт про К. Леонтьєва, система його світобачення і світовідчуття отрефлексіровані недостатньо. З огляду на той незаперечний факт, що сучасна гуманітаристика прагне до синтезу її складових філософії, історії, культури,
тексти К. Леонтьєва потребують переосмислення і систематизації внаслідок їх актуальності. Про пророцтва К. Леонтьєва неодноразово писали М. Бахтін, Б. Ейхенбаум, В. Шкловський, М. Ямпольський. Необхідно долати штампи в судженнях про критику, бо його духовний трансфер був неоднозначним і суперечливим. Еволюція світобачення К. Леонтьєва пов'язана як з конкретною соціокультурною, так і з драматичною атмосферою його особистої творчості. У статті наголошується, що історія його духовного начала визначалася наступними факторами: пізнанням язичницької віри, захопленням православною християнською традицією, затвердженням панславізму, чернечим відлюдництвом одночасно. У культурологічному аспекті йому притаманний естетизм,
що дозволяє назвати його літературну критику предтечею модерністської. У центрі його пошуків священні тексти, псалми Давида, російська і зарубіжна історіографія і історіософія, культура і література. Стиль мислення характеризується метафоризацією, парадоксальністю, інтимізацією. Просторові ідеї шикувалися в систему, згідно опозицій: тенденційність, естетизм, гармонія, хаос, національне, всесвітнє і т. ін. Духовний трансфер виникав внаслідок подорожі по світовому інтелектуальному простору.

Посилання

Berdyaev N. A. K. Leont'ev. Ocherk iz istorii russkoj religioznoj mysli. V. Leont'ev. Pro et contra : lichnost' i tvorchestvo. SPb. Hrist. un-t. 1995.

Bulgakov S. Tihie dumy. Moskva. 1918.

Grifcov V. A. Sud'ba K. N. Leont'eva. «Russkaya mysl'». 1913. № 2.

Dostoevskij F. M. Polnoe sobranie sochinenij : v 30 t. Leningrad. 1980.

Iz vospominanij K. Leont'eva. Russkij arhiv. 1880. Kn. 1. № 1.

Leont'ev K. Otshel'nichestvo, monastyr' i mir. Ih sushchnost' i vzaimnaya svyaz'. Moskva. 1892.

Leont'ev K. Pro et contra : V 2 t. SPb. : Hrist. un-t. 1995.

Leont'ev K. N. Poln. SOBR. soch. i pisem : V 12 t. SPb. 2003.

Leont'ev K. Sobr. soch. : V 9 t. SPb. 1913

Rozanov V. V. Teoriya istoricheskogo progressa i upadka. Russkij vestnik. 1892. № 3.

Solov'yov V. S. Filosofiya iskusstva i literaturnaya kritika. Moskva. 1990.

Turgenev I. S. Polnoe sobranie sochinenij i pisem : V 12 t. M. 1982.

Frank S. L. Mirosozercanie K. Leont'eva. V. Leont'ev. Pro et contra : lichnost' i tvorchestvo. SPb. : Hrist. un-t. 1995.

Frank S. L. Filosofiya i zhizn'. Sankt-Peterburg. 1910.

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-11-19

Як цитувати

Раковська, Н. (2020). ПРОСТОРОВІ ІДЕЇ К. ЛЕОНТЬЄВА ЯК ІСТОРІЯ ДУХУ. Вісник Одеського національного університету. Філологія, 25(1(21), 96–110. вилучено із http://philolvisnyk.onu.edu.ua/article/view/235342

Номер

Розділ

Статті