ТІЛЕСНІСТЬ ЯК КЛЮЧ ДО ПРОЧИТАННЯ РОМАНУ СИЛЬВІ ЖЕРМЕН «ПОГЛЯД МЕДУЗИ» (“L'ENFANT MÉDUSE”)
Ключові слова:
тілесність, образ, мотив, фемінізм, сексуальне насильство, жертва, кат, роман, Сильві ЖерменАнотація
У статті йдеться про сучасний роман французької письменниці Сільві Жермен «Погляд Медузи». Встановлюється зв'язок між парадигмою тілесності (образами – очі, голос, мотивами – сексуальне насильство, перевтілення;
елементами ритуалу, символікою) та авторською концепцією однобокості як шляху до деструкції та смерті.
Авторка статті враховує не тільки саме текст роману, але й так звані паратекстуальні елементи (назва твору, назви глав та частин глав, епіграф). Усі ці елементи безпосередньо пов’язані с тілесною парадигмою (назва діючої сили зору, перелік засобів відтворення тіла на малюнку, перевтілення тіла). Героїня роману, Люсі, переживає декілька стадій у своєму підростанні, а також у розвитку своїх відношень з родичами та мешканцями провінційного
містечка. Дитинство – це пора гармонії і любові до усіх. У Люсі є друг, якого вона вважає своїм братом-близнюком, є і інший, зведений (у них одна матір і різні батьки) брат. Але разом з підростанням у життя Люсі приходить і
трагедія: вона стає жертвою сексуальних домагань з боку свого зведеного брата. І тут Люсі залишається один на один зі своїм ворогом. Спочатку вона переживає жах, образу, безпорадність. Потім – відразу до усього, що може
зробити її тіло привабливим. У кінці кінців вона робить своє власне тіло зброєю від ворога. Вона уважно навчається у природних істот вбивати і захищатися від загрози. А потім – використовує знання про агресивні кольори, пози, звуки у природі для того, щоб паралізувати свого ворога. Вона перемагає. Але перевтілення жертви у ката не пройшло безслідно. Люсі втратила людські здібності дарувати, чекати, відчувати радість і так інше. Тому їй залишалося навчатися усьому знову.
Посилання
Zhermen S.(2002) Vzglyad Meduzy [[L’Enfant Mèduse], St. Petersburg, Amfora [in Russian].
Zborovs'ka N.V. (2003) Psihoanalіz і lіteraturoznavstvo [Psychoanalysis and literary criticism], Kiїv: Akademvidav [in Ukrainian].
Krivoruchko S.K. (2012) Do problemi lіteraturnogo ekzistencіalіzmu [To a problem of literary existentialism], Lіteratura v kontekstі kul'turi: Zb. naukov. prac' [Literary in the context of culture: collection of scientific articles], Kiїv: Vidavnichij dіm Dmitra Burago, Vip. 22 (2), pp.203 – 209 [in Ukrainian].
Lysova A.V. (2012) O granicah radikal'noj feministskoj teorii v ob"yasnenii nasillya v semen [On the borders of radical feminist theory in explaining violence in the family], Sociologicheskie issledovaniya (SocIs) [Sociological research (SoRs), № 4, pp. 110 – 117 [in Russian].
Muratova I.A. (2013) Telesnost' kak dominanta kul'tury postmoderna [Corporeality as dominant of post art nouveau culture], Istoricheskie, filosofskie, politicheskie i yuridicheskie nauki, kul'turologiya i iskusstvovedenie. Voprosy teorii i praktiki [Historical, philosophical, political and legal Sciences, cultural studies and art history. Theory and practice issues], № 1 (27), part 1, pp. 143 – 146 [in Russian].
Musij V.B. (2015) Ekzistencial'nyj smysl mifopoeticheskoj simvoliki v romane Sil'vi Zhermen «Vzglyad Meduzy» [The existential meaning of mythopoetic symbolism in the novel by Sylvie Germain, " L’Enfant Mèduse"]. Problemi suchasnogo lіteraturoznavstva: zbіrnik naukovih prac' [The problems of contemporary literary studies: collection of scientific articles], Odesa: Astroprint, iss. 20, pp. 175 – 186 [in Russian].
Pahsar'yan N.T. (2010) «Vtoroj pol» Simony de Bovuar i sud'by feminizma v sovremennoj francuzskoj literature [The "second gender" of Simone de Beauvoir and the fate of feminism in modern French literature],Gendernaya problematika v sovremennoj literature: Sb. nauchn. tr. [Gender issues in modern literature: collection of scientific researches], Moscow: INION RAN, pp.75 - 95 [in Russian]
Podoroga V.A. (2006) Mimesis. Materialy po analiticheskoj antropologi literatury. Tom 1. N. Gogol', F. Dostoevskij [Mimesis. Materials for the analytical anthropology of literature. Volume 1. N. Gogol, F. Dostoevsky]. Moscow: Kul'turnaya revolyuciya, Logos, Logos-altera [in Russian]
Bacholle M. L’enfant Méduse de Sylvie Germain ou Eurydiice entre deux eclipses.URL: http://www.crcrosnier.fr/articles/germain-enfantmeduse. htm
Roussigné M. Comment voir Méduse? Sylvie Germain, peintre de la narration. URL : http : //musemedusa.com/dossier_1/roussigne
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.