МОВЛЕННЄВІ СТРАТЕГІЇ КОМУНІКАТИВНОЇ ПОВЕДІНКИ АДРЕСАНТА В ХУДОЖНІЙ КОМУНІКАЦІЇ (НА МАТЕРІАЛІ СУЧАСНОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ПРОЗИ)
Ключові слова:
художній текст, художня комунікація, наратив, мовленнєва стратегія, адресантАнотація
У статті проаналізовано художній наратив як реалізацію мовленнєвих стратегій адресанта. Доведено, що художня комунікація реалізована за допомогою наративної, описової і діалогічної мовленнєвих стратегій. Наративна стратегія характерна для комунікативної позиції активного або нейтрального оповідача, її мовними маркерами є граматичні форми дієслів доконаного виду, подання подій у хронологічному порядку, динамізм оповіді, подієвість тощо. Описова стратегія представлена в авторському монологічному мовленні, містить характеристики місця дії, портретні описи персонажів, статичні елементи художнього світу тощо; на мовному рівні реалізована за допомогою суб’єктних та об’єктних синтаксем. Аргументативна стратегія передбачає логічний виклад інформації, подання міркувань мовця або в формі внутрішнього мовлення, або у формі авторського мовлення. На мовному рівні аргументативна стратегія реалізована засобами вираження суб’єктивної модальності – вставними і вставленими синтаксичними конструкціями. Діалогічна стратегія реалізована у внутрішньому монологічному мовленні за допомогою питально-відповідних комплексів.
Посилання
Vintonov M. O. Aktualʹne chlenuvannya rechennya i tekstu: formalʹni ta funktsiyni vyyavy: monohrafiya. Donetsk: Donetsk National Unt., 2013. 327 pp.
Isers O. S. Kommunykatyvnye stratehyy y taktyky russkoy rechy. Moscow: URSS, 2003. 286 p.
Kondratenko N. V. Syntaksys ukrayinsʹkoho modernistsʹkoho i postmodernistsʹkoho khudozhnʹoho dyskursu. Kyiv: Publishing House Dmitry Burago, 2012. 328 p.
Schmid V. Narratolohyya. Moscow: Languages of Slavic Culture, 2003. 312 pp.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.