МОВЛЕННЄВІ СТРАТЕГІЇ КОМУНІКАТИВНОЇ ПОВЕДІНКИ АДРЕСАНТА В ХУДОЖНІЙ КОМУНІКАЦІЇ (НА МАТЕРІАЛІ СУЧАСНОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ПРОЗИ)

Автор(и)

  • Алла Кіщенко Одеський національний університет імені І. І. Мечникова кафедра прикладної лінгвістики, Україна

Ключові слова:

художній текст, художня комунікація, наратив, мовленнєва стратегія, адресант

Анотація

У статті проаналізовано художній наратив як реалізацію мовленнєвих стратегій адресанта. Доведено, що художня комунікація реалізована за допомогою наративної, описової і діалогічної мовленнєвих стратегій. Наративна стратегія характерна для комунікативної позиції активного або нейтрального оповідача, її мовними маркерами є граматичні форми дієслів доконаного виду, подання подій у хронологічному порядку, динамізм оповіді, подієвість тощо. Описова стратегія представлена в авторському монологічному мовленні, містить характеристики місця дії, портретні описи персонажів, статичні елементи художнього світу тощо; на мовному рівні реалізована за допомогою суб’єктних та об’єктних синтаксем. Аргументативна стратегія передбачає логічний виклад інформації, подання міркувань мовця або в формі внутрішнього мовлення, або у формі авторського мовлення. На мовному рівні аргументативна стратегія реалізована засобами вираження суб’єктивної модальності – вставними і вставленими синтаксичними конструкціями. Діалогічна стратегія реалізована у внутрішньому монологічному мовленні за допомогою питально-відповідних комплексів.

Посилання

Vintonov M. O. Aktualʹne chlenuvannya rechennya i tekstu: formalʹni ta funktsiyni vyyavy: monohrafiya. Donetsk: Donetsk National Unt., 2013. 327 pp.

Isers O. S. Kommunykatyvnye stratehyy y taktyky russkoy rechy. Moscow: URSS, 2003. 286 p.

Kondratenko N. V. Syntaksys ukrayinsʹkoho modernistsʹkoho i postmodernistsʹkoho khudozhnʹoho dyskursu. Kyiv: Publishing House Dmitry Burago, 2012. 328 p.

Schmid V. Narratolohyya. Moscow: Languages of Slavic Culture, 2003. 312 pp.

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-12-29

Як цитувати

Кіщенко, А. (2018). МОВЛЕННЄВІ СТРАТЕГІЇ КОМУНІКАТИВНОЇ ПОВЕДІНКИ АДРЕСАНТА В ХУДОЖНІЙ КОМУНІКАЦІЇ (НА МАТЕРІАЛІ СУЧАСНОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ПРОЗИ). Вісник Одеського національного університету. Філологія, 23(2(18), 49–57. вилучено із http://philolvisnyk.onu.edu.ua/article/view/235839

Номер

Розділ

Статті