ДО ПИТАННЯ ПРО КАТЕГОРІЮ «АВТОРСЬКІ СВІТИ» В ХУДОЖНЬОМУ ТЕКСТІ
Ключові слова:
авторські світи, художній текст, авторське мислення, світомоделювання, дискурс, художня реальністьАнотація
У статті розглядаються різнобічні підходи до визначення категорії «авторські світи». Авторські світи пов’язуються з поняттям «гетерокосмос». Зазначається, що А. Баумгартен та В. Дільтей трактували авторські світи як «створену реальність». Однак авторські світи є неможливими лише в рамках уяви. Тому, щоб осмислити зазначене поняття, літературознавці залучають в якості об’єкта не тільки художній текст, але й коментарі й автокоментарі, враховуючи авторський психотип, тип авторської емоційності і т. ін. Припускається, що саме ці чинники враховував М. Бахтін, міркуючи про художній світ твору як естетичний об’єкт. Вказується на можливі співвідношення між типами культур та конкретним художнім текстом, акцентується проблема авторської свідомості, авторського мислення як комплексу філософських, естетичних, поетикальних питань у сукупності. Звертається увага на концепцію, згідно якої текст є «всунутим» в певну позатекстову структуру, найбільш абстрактний рівень якої можна визначити як світомоделювання. У зв’язку з відзначеними тенденціями в гуманітарному дискурсі припускається, що множинність рішеннь проблеми знаходиться у площині осягнення авторських світів в естетичному вимірі та дослідження форм їх репрезентування в тексті. Стверджується, що авторські світи це, насамперед, світ відчуттів, переживань, світ бачення та створення художньої реальності. Авторська свідомість організує світи творів, їх множинні коди. Домінантою при цьому є духовність автора, що свідчить про його зв’язок із трансцендентним. Розуміння тексту як художньої реальності містить у собі певний погляд на світобудову. Саме онтолого-гносеологічний, аксіологічний та антропологічний аспекти сприяють включенню читача у світи митця. Робиться висновок, що дослідження різних рівнів авторських світів дозволяє виявити пріоритети ментального, етноментального, релігійно-філософського компонентів, а також зовнішніх та внутритекстових меж, що знаходять втілення в альтернативних варіантах світоустрою, побудови нових світів-концептів.
Посилання
Antologіja svіtovoї lіteraturno-kritichnoї dumki ХХ st. [Anthology of world literary and critical opinion of the XX century] (2012), [editor-in-chief M. Zubric'ka], Lіtopys, Lviv, Ukraine.
Bart, R. (2008), Nulevaja stepen' pis'ma [Zero degree of the letter], Akademicheskij proekt, Moscow, Russia.
Bahtin, M. M. (2003), Avtor i geroj v jesteticheskoj dejatel'nosti [The author and the hero in esthetic activity], Jazyki slavjanskih kul'tur, Moscow, Russia, vol. 1, pp. 67–263.
Grom'jak, R. T. (2007), Lіteraturoznavchij slovnik-dovіdnik [Literary dictionary reference], Akademіja, Kiev, Ukraine.
Zenkin, S. (2013), “Image, story and death (Georges Bataille and Rolan Bart)”, NLO, vjl. 123, pp. 15–44.
Lotman, Ju. M. (2004), “Culture and explosion”, Semiosfera, Iskusstvo – SPB, St. Petersburg, Russia, pp. 12–148.
Lotman, Ju. M. (2004), “In the conceiving worlds”, Semiosfera, Iskusstvo – SPB, St. Petersburg, Russia, pp. 150–390.
Musij, V. B. (2014), “To a question of the content of category "author's world" in new and latest literature”, Collected monograph Avtorskie miry v hudozhestvennom tekste. Strategii analiza, Astroprint, Odessa, Ukraine, pp. 48–78.
Spodarec, N. V. (2017), Modernizm Serebrjanogo veka: literaturovedcheskaja identifikacija [Modernism of the Silver age: literary identification], Astroprint, Odessa, Ukraine.
Stepanova, A. A. (2015), «Zakat Evropy» Osval'da Shpenglera i literaturnyj process 1920-1930-h gg. : pojetologija faustovskoj kul'tury ["Decline of Europe" of Oswald Spengler and literary process of the 1920-1930th: poetologiya of Faustian culture], Aletejja, St. Petersburg, Russia.
Chernoivanenko, E. M. (1997), Literaturnyj process v istoriko-kul'turnom kontekste: Razvitie i smena tipov literatury i hudozhestvenno-literaturnogo soznanija v russkoj slovesnosti ХI–ХХ vekov [Literary process in a historical and cultural context: Development and change of types of literature and art and literary consciousness in the Russian literature of the 11-20th centuries], Majak, Odessa, Ukraine.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.