СТИХІЇ ВОГНЮ ТА ВОДИ У РОМАНІ АНТОНА ПОНІЗОВСЬКОГО «ПРИНЦ ІНКОГНІТО»
Ключові слова:
семантика образу, елемент воді, елемент вогню, роман, А. ПонізовськийАнотація
У центрі уваги автора статті – опублікований у 2017 році роман сучасного російського письменника Антона Понизовського "Принц інкогніто". Для досягнення головної мети – виявлення авторської концепції дійсності, втіленої у творі, вивчено семантику образів води та вогню. Вогонь та вода розглядуються у статті як універсалії, тому що вони складають ментальний простір героя. Крім того, елементи вогонь та вода проектуються на те, що відбувається з героями. Один з них, Гася, намагається вчинити підпал в психіатричній лікарні, а іншій, Дживан, який представляє медичний персонал лікарні, намагається знайти палія та запобігти пожежі. Як герої, які протистоять один одному, елементи води і вогню теж представляють двійкові опозиції, є протилежностями. Вогонь для Гасі – це засіб змінити світ, перевтілити його на казку, засіб виявити свій справжній облік, це елемент гри (вогонь – трикстер), це символ влади, сонця. Гася навіть мріє про смерть у вогнищі як щось яскраве, велич-
не. Для Дживана вогонь – це тільки деструктивний елемент, який погрожує життю. Але й він припускає на позасвідомому рівні ігровий початок вогню. Елемент води присутній у романі А. Понізовського як не тільки шлях героя до справжнього життя (він пливе на військовому кораблі «Цесаревич» до своєї коронації), але й те, що формує міражі, обманює. Героям здається, що вони тонуть в темних і важких водах. Таким чином, обидві елемента пов’язані як з прекрасним, так і смертю. Герої не знаходять шляху до свободи та справжнього світу. Таким чином письменник виражає своє враження від дійсності, як такої, де людина приречена на поразку.
Посилання
Bashljar G. (1998) Voda i grezy. Opyt o voobrazhenii [Water and dreams. Experience of imagination ], Moscow, Publishing house of humanitarian literature [in Russian]
Bashljar G. Psihoanaliz ognja [Psychoanalysis of fire], availably at: www.libfox.ru/320625-gaston-ba...analiz-ognya.html [in Russian].
Vejs A.Ju.(1958) Novye materialy dlja izuchenija biografii i tvorchestva N.A. L'vova [New materials for studying biographies and creativity of N.A. Lvov ] [in:] XVIII vek [XVIII century], Collection 3, Moscow, Nauka, Pp. 519 – 526 [in Russian].
Kadyrina A.A. (2004) Problema kategorii Vozvyshennogo v pojezii N.A. L'vova [Problem ofcategory Sublimein poetry of N.A. Lvov ] [in:] Derzhavin glazami XXI veka: K 260-letiju so dnja rozhdenija G.R. Derzhavina [Derzhavinin the eyes of the XXI century: to 260-anniversary of the birth of Derzhavin], Kazan, Publishing house of Kazan University, Pp. 69 - 75 [in Russian]
Ky`ry`lyuk O. (2010) Universaliyi kul`tury` v osnovny`x svitovy`x syuzhetax: analiz movy` opy`su [Universals of culture in the world's major plots: analysis of language description] [in:] Δóξα / Doksa. Zbirny`k naukovy`x pracz` z filosofiyi ta kul`tury [Δóξα / Doksa. Collection of scientific works in Philosophy and Philology], Iss. 15, Odesa, Odesa I.I. Mechnikov National University. Pp.10 - 50 [in Ukrainian]
Ponizovskij A.V. (2017) Princ inkognito: roman [Prince incognito: a novel], Publishing house , Editorial office of Elena Shubina, Moscow [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Вісник Одеського національного університету. Філологія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.