ДО ПИТАННЯ ПРО СОНЯЧНІСТЬ СВІТОСПРИЙНЯТТЯ ГРИГОРІЯ СКОВОРОДИ

Автор(и)

  • В. Б. Мусій Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, Україна

DOI:

https://doi.org/10.18524/2307-8332.2021.1(23).251878

Ключові слова:

філософська поезія, авторське світосприйняття, константа, картина світу, семантика образу, ісихазм, Григорій Сковорода

Анотація

Статтю присвячено виявленню сенсів та місця константи «світло» у творах Григорія Савича Сковороди. Обґрунтовується думка про її структуроутворюючу роль у створеної ним картині світу, що у свою чергу є підтвердженням тези про життєствердність, «сонячність» світосприйняття митця-філософа. Об’єктом аналізу були вірші та філософський трактат Сковороди  1776 року «Книжечка, що називається Silenus Alcibiadis…». Виходячи з багатозначності константи «світло», авторка статті виявила такі її сенси: «день, світлий час доби, вітання усього в природі, пора сяйва сонця», де сонце – знак того кола життя, яке проходе людина («вік золотих літ»);  «щастя, про яке кожен мріє». Це також духовна частка людини. Пізнання світла ототожнюється з пізнанням себе, а це, у свою чергу - провідний принцип концепції людини Сковороди. І решти решт образ світла-сонця – прояв мудрості Бога, обов’язкова складова світобудови.

Виходячи з наявності у філософській системі Григорія Сковороди ідеї світла як божественної енергії, яку розлито по всьому земному світу, авторка статті робить висновок про його близькість до ідей ісихазму. Людина, згідно з концепцією ісихастів, шляхом концентрації на своєму внутрішньому світі, духовного удосконалення стає Богоподібною, тобто спроможною впливати на світ та робити його досконалим відповідно до божественного плану світоустрою. Ідеї ісихазму мали вплив на концепцію двох світів, яка розвивається у трактаті «Книжечка, що називається Silenus Alcibiadis…». У статті ідеї трактату співвідносяться з міфологічними уявленнями про опозицію світа темряві, з містичними системами, з грецькою філософією, зокрема Епікура.

Посилання

Barabash Yu. (2017) Vulicya krokodilіv / Nevs'kij prospekt. І poza nimi Crocodile Street / Nevsky Prospekt and beyond]. Kiїv: Tempora 208 s. (in Ukrainian)

Bartolіnі M. (2017) «Pіznaj samogo sebe». Neoplatonіchnі dzherela v tvorchostі G.S.Skovorodi ["Know Yourself" Neoplatonic sources in the work of Skovoroda]. Kiїv: Akademperіodika. 160 s. (in Ukrainian)

Braginskij I.S., Lelekov L.A. (1987) Iranskaya mifologiya [Iran mythology]. Mify narodov mira. Enciklopediya: V 2 t.[ Myths of the World's Peoples Encyclopedia in 2 vol.] Moskva, T.1. S.560 - 565. (in Russian)

Kralyuk P.M. (2013) Іstorіya fіlosofії Ukraїni [History of Ukranian Philosophy]. Ostrog: Vid-vo Nacіonal'nogo unіversitetu «Ostroz'ka akademіya». 652 s. (in Ukrainian)

Laslo-Kucyuk M. (1990) Apofeoz svitla u tvorchosti Grigoriya Skovorodi [Apotheosis of light in creative activity of Grigory Skovoroda]. Slovo i chas. № 3. S.51-59. (in Ukrainian)

Lebedenko A.A. (2013)Uchenie Serdca Grigoriya Skovorody: koncepciya cel'nosti cheloveka i mira [Grigory Skovoroda’s Theiching of the Heart: Conception of Integrity of the Human and of the World]. Zhivaya etika i nauka. № 2. S. 143 – 161. (in Russian)

Popovich M.V. (2008)Grigorіj Skovoroda: Fіlosofіya svobodi [Grigory Skovoroda: Philosophy of Liberty]. Kiїv: Majsternya Bіlec'kih, 256 s. (in Ukrainian)

Sіdorіna Є. (2017) Isihasts'ka praktika duhovnogo skhodzhennya yak nova antropologіchna strategіya [Isiast practice of spiritual convergence as a new anthropological strategy]. Vіsnik KNTEU. № 2. S.130 – 139 (in Ukrainian)

Skovoroda G. (2005) Tvori: U dvoh tomah [Works in two volums] Kiїv: TOV «Vidavnictvo “Oberegi”», 2005. T.1 - 528 s.; T.2 – 480 s. (in Ukrainian)

Sulima V. (1997) Rozum nebesnij, rozum zemnij [Celestial mind, earthly mind]. Kiїv. № 11-12. S.124-132. (in Ukrainian)

Ushkalov L.V. (2006 – 2007)Tvorchіst' Grigorіya Skovorodi v dzerkalі statistiki [Creativity of Grigory Skovoroda]. Ukraїna: kul'turna spadshchina, nacіonal'na svіdomіst', derzhavnіst' zb. naukov. prac' [Ukraine: cultural heritage, national consciousness, statehood: a collection of scientific works] zb. naukov. prac'. L'vіv,. Vip. 15. S. 400 – 407. (in Ukrainian)

Holl M.P. (1997) Enciklopedicheskoe izlozhenie masonskoj, germeticheskoj, kabbalisticheskoj i rozenkrejcerovskoj simvolicheskoj filosofii [Encyclopedic exposition of Masonic, Hermetic, Kabbalistic Rosicrucian symbolic philosophy]. Novosibirsk: «Nauka», Sibirskaya izdatel'skaya firma RAN «KSP». 794 s. (in Russian)

Shevchuk T.S. (2010) Na perekhrestі epoh: antichna lіteratura u tvorchostі Grigorіya Skovorodi [At the intersection of eras: ancient literature in the works of Grigory Skovoroda]. Іzmaїl: SMIL. 360 s. (in Ukrainian)

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-07-22

Як цитувати

Мусій, В. Б. (2022). ДО ПИТАННЯ ПРО СОНЯЧНІСТЬ СВІТОСПРИЙНЯТТЯ ГРИГОРІЯ СКОВОРОДИ . Вісник Одеського національного університету. Філологія, 26(1(23), 33–45. https://doi.org/10.18524/2307-8332.2021.1(23).251878

Номер

Розділ

Статті