МОТИВИ КОСМОПОЛІТИЗМУ В ЛІРИЧНІЙ ЗБІРЦІ «ПОЕТ, ОКЕАН І РИБА» І ЗБІРЦІ ЕСЕЇВ «УЗДОВЖ ОКЕАНУ НА РОВЕРІ» ВАСИЛЯ МАХНА

Автор(и)

  • Анастасія Ганченко Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, Україна

DOI:

https://doi.org/10.18524/2307-8332.2022.1(25).283129

Ключові слова:

ідентичність, космополітизм, авторська та читацька ідентифікація, картина світу, есеїстика, лірика, збірка, рефлексія, топос, мотив

Анотація

У статті здійснено спробу осмислення мотивів космополітизму в творчості Василя Махна на матеріалі ліричної збірки «Поет, океан і риба» та збірки есеїв «Уздовж океану на ровері». На матеріалі текстів збірок проаналізовано засади авторської ідентифікації в художньому світі ліричних творів та есеїстичних текстів, що засновані на ідеях космополітизму як загальнолюдських цінностей, щопереважають над етнічними проблемамиу світогляді митця. Також обґрунтовано витоки ідеї космополітизмуу творчості Василя Махна, що репрезентують становлення та трансформацію авторської картини світу українського митця, який живе на американському континенті. Завдяки категоріям «присутності» та «приналежності» в просторі проаналізовано способи реконструювання та відтворення авторських пошуків власної ідентичності. У статті розглянуто через категорію «подорожі» топоси, що є спільними та відмінними у художніх світах ліричної збірки та збірки есеїв, що репрезентують авторську рефлексію через категорію «локація». Зроблено висновок, що, виступаючив різних іпостасях, серед яких важлива іпостась «чужинця», автор постає перед реципієнтом космополітом, що прагне до гармонії та пошуку власного «Я». У проаналізованих збірках ліричних віршів «Поет, океан і риба» та есеїв «Уздовж океану на ровері» В. Махна виявлено спільні та відмінні риси реконструювання простору як місця для авторської та читацької рефлексії.

Посилання

Kovaliv Yu. (2013) Istoriia ukrainskoi literatury: kinets XIX – poch. XXI st.: pidruchnyk: in 10 v [The history of Ukrainian literature: the late XIXth and early XXIst century: textbook in 10 vol.], v .1: U poshukakh imanentnoho sensu [In search of immanent meaning]. Kyiv : VT «Akademiia» [in Ukrainian].

Maliutina N., Nechytaliuk I. (2021) Preformatyvni praktyky: dosvid osmyslennia [Performative practices: experience in comprehension]. Odesa : Astroprynt [in Ukrainian].

Makhno V. (2016) Yerusalymski virshi [Jerusalem poems]. Kyiv : Krytyka, 2016. [in Ukrainian].

Makhno V. (2019) Poet, okean i ryba: vybrani virshi (1993–2018) [Poet, Ocean and Fish: Selected Poems (1993–2018)]. Kharkiv : Folio [in Ukrainian].

Makhno V. (2020) Uzdovzh okeanu na roveri [Along the ocean on the rover]. Kyiv : Yakaboo Publishing [in Ukrainian].

Politychna entsyklopediia (2011) [Political Encyclopedia]. Kyiv : Parlamentske vydavnytstvo [in Ukrainian].

Levinas E. (1998) Tsawoshchinieskonʼchonoshch. Esej o zewnetshnosh’chi [Totality and Infinity: An Essay on Exterior]. twum. E. Kowalska, Warsaw. Retrieved on 19 october, 2022, from https://krytyka.com/ua/reviews/sami-sobi-chuzhi/print [in Polish].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-04-23

Як цитувати

Ганченко, А. (2023). МОТИВИ КОСМОПОЛІТИЗМУ В ЛІРИЧНІЙ ЗБІРЦІ «ПОЕТ, ОКЕАН І РИБА» І ЗБІРЦІ ЕСЕЇВ «УЗДОВЖ ОКЕАНУ НА РОВЕРІ» ВАСИЛЯ МАХНА. Вісник Одеського національного університету. Філологія, 27(1(25), 7–12. https://doi.org/10.18524/2307-8332.2022.1(25).283129

Номер

Розділ

Статті