ІМЕННИК У ТЕКСТІ ОСВІТНЬОЇ РЕКЛАМИ: ЗМІСТОВА РОЛЬ ТА ВПЛИВОВИЙ ПОТЕНЦІАЛ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.18524/2307-8332.2023.1(27).297878

Ключові слова:

реклама, навчальний заклад, освітня лексика, іменник, субстантивність, лексико-семантичні групи іменників

Анотація

Стаття розкриває місце і роль іменника у змістовій структурі текстів освітньої реклами – малодослідженої сфери рекламного дискурсу. Рекламні проспекти, буклети вищих закладів освіти, листівки з рекламою факультетів, кафедр, освітніх програм, рекламні оголошення фахово орієнтованих шкіл, курсів мають рубрикацію, де передбачено перелік або систематизований опис, що потребує використання іменників в називному відмінку, як загальних, так і власних назв.

Проаналізований лексико-граматичний клас розподілено в межах лексико-семантичного поля «освіта» на лексико-семантичні групи та підгрупи. Іменники основних лексико-семантичних груп розкривають значення, які узагальнено як назви освітніх інституцій; фахової орієнтації; осіб, які беруть участь у навчальному процесі; освітньої діяльності; якості та результатів навчання. Описано іменники кожної підгрупи, їхні основні функції як засобів посилення інформативності реклами і маркерів впливу.

Виявлено продуктивність абстрактних іменників, що здебільшого засвідчують позитивний імідж суб’єкта, що надає освітні послуги, розкривають морально-етичні цінності та філософські категорії, які концентровано виражають освітню ідею навчальних закладів.

Зазначено використання великої кількості віддієслівних іменників, які актуалізують значення дії – навчальної діяльності на різних освітніх рівнях. У лексико-семантичній групі, що описує навчальний процес, переважають іменники тематичних груп освітньої/педагогічної лексики. Підтверджено пріоритетність іменників в рекламному освітньому дискурсі, їхню визначальну роль у творенні рекламної ідеї як в забезпеченні раціональної складової, так і у творенні емоційного тла.

Посилання

Bezuhla, T. A. (2017). Anhlo- i nimetskomovnyi reklamnyi dyskurs: polikodovyi linhvoprahmatychnyi pidkhid [English and German-language advertising discourse: a polycode linguopragmatic approach]: dys. na zdobuttia nauk. Stupenia kand. filol. nauk. Kharkiv, 304 s. [in Ukrainian].

Buhaiova, O. I. (2015). Rol imennyka u strukturuvanni tekstiv sotsialnoi reklamy. [The role of the noun in structuring social advertising texts]. Visnyk Cherkaskoho universytetu. Seriia: Filolohichni nauky. Cherkasy: Cherkaskyi natsionalnyi universytet im. Bohdana Khmelnytskoho, No 27 (360). P. 110–118. [in Ukrainian].

Buhaiova, O. I. (2019). Sotsialna reklama: leksyka, hramatyka, stylistyka [Social advertising: vocabulary, grammar, stylistics]: dys. na zdobuttia nauk. Stupenia kand. filol. nauk. Lutsk. [in Ukrainian].

Horodetska, I. V. (2015). Anhliiskomovnyi reklamnyi tekst kosmetychnykh zasobiv struktura semantyka, prahmatyka [English-language advertising text for cosmetic products: structure, semantics, pragmatics] : dys. na zdobuttia nauk. stupenia kand. filol. nauk. Chernivtsi. [in Ukrainian].

Dereha, S. V. (2020). Osoblyvosti funktsionuvannia chastyn movy v anhlomovnykh reklamnykh tekstakh [Features of the functioning of parts of speech in English-language advertising texts]. Science and Education a New Dimension. Philology, VIII(66), Iss. 218. P. 21–25. [in Ukrainian].

Iemelianova, O. V., Shcherbak, E. Yu. (2014). Morfolohichna reprezentatsiia implikatyvnoho komponentu reklamy (na materiali anhlomovnykh reklamnykh tekstiv). [Morphological representation of the implicature component of advertising (based on English-language advertising texts)]. Wyksztalcenie i Nauka bez Granic – 2014 (7–15 12. 2014). Vol. 20. Filologiczne nauki. Przemyśl: Nauka i studia. P. 51–54. [in Ukrainian].

Zelinska, O. I. (2017). Osoblyvosti funktsionuvannia chastyn movy v reklamnykh tekstakh [Features of the functioning of parts of speech in advertising texts]. Derzhava ta rehiony. Seriia: Humanitarni nauky. No. 3(50). P. 26–30. [in Ukrainian].

Zubko, I. (2013). Imennyk yak vplyvova dominanty reklamnoho slohanu [The noun as a dominant influence in the advertising slogan]. Zbirnyk naukovykh statei studentiv filolohichnoho fakultetu ONU im. I. I. Mechnykova, Iss. 4, Odesa. P. 78–83. [in Ukrainian].

Kovtun, O, Boivan, O. (2020). Zaimennyky v anhliiskii ta ukrainskii movakh: porivnialnyi aspekt [Pronouns in English and Ukrainian languages: a comparative aspect]. Aktualni pytannia humanitarnykh nauk. Iss. 32, Vol. 1. P. 141–147. [in Ukrainian].

Knodel, L. V. (2019). Osvitnia leksyka v anhliiskii ta ukrainskii movakh [Educational vocabulary in English and Ukrainian languages]: monohrafiia. K. 154 p. [in Ukrainian].

Mozghunov, V. V. (2013). Funktsionalni osoblyvosti okremykh zaimennykovykh leksem v ukrainskii movi [Functional features of certain pronominal lexemes in the Ukrainian language]. Naukovi pratsi Kamianets-Podilskoho natsionalnoho universytetu imeni Ivana Ohiienka. Filolohichni nauky. Iss. 32, Vol. 1. P. 79–84. [in Ukrainian].

Osevska, M, Romaniuk, S. (2016). Funktsiinist imennykiv i diiesliv u politychnii reklami [Functional features of certain pronominal lexemes in the Ukrainian language]. Studia Ucrainica Varsoviensia, Iss. 6. P. 237–247. [in Ukrainian].

Petryk, O. M. (2011). Do problemy semantyky u viddiieslivnykh imennykakh opredmetnenoi dii v ukrainskii movi [Towards the problem of semantics in deverbal nouns of objectified action in the Ukrainian language]. Fylolohycheskye nauky. P. 77–79. [electronic version]. URL: http://dspace.nbuv.gov.ua/bitstream/handle/123456789/55956/23-Petrik.pdf?sequence=1

Slavinska, M. S. (2014). Leksyko-semantychni osoblyvosti kliuchovykh sliv sotsialnoi ta komertsiinoi reklamy: zistavnyi aspekt [Lexico-semantic features of key words in social and commercial advertising: a comparative aspect]. Naukovi zapysky Natsionalnoho universytetu Ostrozka akademiia. Seriia: Filolohichna. Iss. 43. P. 273–275. [in Ukrainian].

Moisiienko, A. K., Bas-Kononenko, O. A., Bondarenko, V. V. ta in. (2010). Suchasna ukrainska literaturna mova: Leksykolohiia. Fonetyka: pidruchnyk [Modern Ukrainian literary language: Lexicology. Phonetics]. Kyiv: Znannia. [in Ukrainian].

Tsupikova, O. A. (2021). Osoblyvosti funktsiiuvannia morfolohichnykh odynyts u reklamnomu medychnomu dyskursi [Features of the functioning of morphological units in medical advertising discourse]. Pivdennyi arkhiv (filolohichni nauky). No. 88. P. 6–12. [in Ukrainian].

Cherniukh, L. D. (2012). Leksychni osoblyvosti slovatskykh reklamnykh tekstiv [Lexical features of Slovak advertising texts]. Studia slovakistica. Iss. 12. P. 85–91. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-23

Як цитувати

Менвей, Ч. (2023). ІМЕННИК У ТЕКСТІ ОСВІТНЬОЇ РЕКЛАМИ: ЗМІСТОВА РОЛЬ ТА ВПЛИВОВИЙ ПОТЕНЦІАЛ. Вісник Одеського національного університету. Філологія, 28(1(27), 35–47. https://doi.org/10.18524/2307-8332.2023.1(27).297878

Номер

Розділ

Статті