ОРНІТОЛОГІЧНІ ОБРАЗИ В ОПОВІДАННЯХ ВАСИЛЯ ПОЛТАВЧУКА

Автор(и)

  • Олена Мізінкіна Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, Україна https://orcid.org/0000-0001-5732-5138
  • Олександра Зозуля Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, Україна

DOI:

https://doi.org/10.18524/2307-8332.2023.2(28).299782

Ключові слова:

образ, оповідання, В. Полтавчук, птах, гніздо, художній прийом, символіка, мотив

Анотація

У статті здійснено спробу проаналізувати специфіку творення персонажів у збірці «Таємниці амурних історій» (2020) Василя Полтавчука.

Актуальність розвідки полягає в тому, що образ людини в художньому творі завжди постає центральним. Дослідження художніх прийомів моделювання персонажів дозволяє пізнати творчу лабораторію митця. Художній доробок В. Полтавчука на сьогодні мало схарактеризований, незважаючи на те, що він представляє розвиток сучасної малої прози в українській літературі, і письменник відомий в південному регіоні, оскільки більше двадцяти років працював на філологічному факультеті Одеського національного університету імені І. І. Мечникова.

Мета статті – вивчити традиції та новаторство у творенні образів персонажів в оповіданнях збірки «Таємниці амурних історій». Задля розуміння витоків поетики творів В. Полтавчука зроблено короткий огляд наукових та мистецьких зацікавлень автора. Простежено точки зору літературознавців щодо ознак жанру оповідання, розмежування оповідання та новели. З’ясовано, що в центрі уваги письменника насамперед образи жінок, які постають завдяки їх психологізації, окремим штрихам портретів, діям та порівнянню з птахами. Орнітологічні мотиви допомагають увиразнити й центральні образи чоловіків. Зокрема, в оповіданнях простежується відсилання до образів голубки, ластівки, чайки, жайворонка, снігура. Письменник вдається до різних засобів окреслення орнітологічних ознак героїв у художньому тексті: інтертекстуальність, оніричний простір, звуковий, руховий аспекти. З‑поміж авторських прийомів виділено поетику заголовка («Голубка»), символіку імен героїв (Снігур, Кажан), концепт «гнізда» в оповіданнях В. Полтавчука. Вважаємо такий підхід у дослідженні образів є перспективним для подальшого вивчення сучасних творів української літератури.

Посилання

Hryshchenko, O. V. (2016). Modeli urbanistychnoho prostoru v suchasnii ukrainskii prozi [Models of urban space in modern Ukrainian prose] [Thesis for Cand. Sc. (Рhilology), 10.01.01, National University «Kyiv-Mohyla Academy»]. Kyiv. [in Ukrainіan].

Denysiuk, I. (2005). Literaturoznavchi ta folklorystychni pratsi [Literary and folklore works]: u 3 t., 4 kn., vol. 1. Lviv. [in Ukrainіan].

Kostomarov, M. I. (1994). Slovianska mifolohiia [Slavic mythology], Kyiv: Lybid. [in Ukrainіan].

Lenska, S. (2015). Ukrainska mala proza 1920–1960-kh rokiv: Ideino-tematychni dominanty, zhanrovi modeli i stylovi stratehii [Ukrainian short prose of the 1920s–1960s: Ideological and thematic dominants, genre models and stylistic strategies]. [Thesis for Cand. Sc. (Рhilology), 10.01.01, Kyiv National University named after Taras Shevchenko]. Kyiv. [in Ukrainіan].

Mizinkina, O. O. (2014). Khudozhnii svit Vasylia Poltavchuka, abo Povernennia do “liudskykh hnizd”. Rets.: Poltavchuk V. Ivanovi ziati: opovidannia. [The artistic world of Vasyl Poltavchuk, or Return to “human nests”]. Problemy suchasnoho literaturoznavstva, Iss. 19, pp. 407–410. Odesa: Astroprynt. [in Ukrainian].

Pashkovska, N. (2009). “Dvokryllia talantu” [“Two wings of talent”]. Poltavchuk Vasyl Hryhorovych: bibliohr. Pokazhch (pp. 6–8). Odesa: Astroprynt. [in Ukrainіan].

Redko, Yu. K. (1966). Suchasni ukrainski prizvyshcha [Modern Ukrainian surnames]. Kyiv: Naukova dumka. [in Ukrainіan].

Serebrianska, I. (2020). Linhvokulturni stereotypy ptakhiv-vishchuniv u tvorchosti Mykhaila Stelmakha [Linguistic and cultural stereotypes of fortune-telling birds in the work of Mykhailo Stelmakh]. Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho universytetu imeni V. N. Karazina. Seriia “Filolohiia”. Iss. 87, pp.51–56. [in Ukrainian].

Skurativskyi, V. T. (1996). Rusalii [Rosalias]. Kyiv: Dovira. [in Ukrainіan].

Slovnyk symvoliv kultury Ukrainy [Dictionary of cultural symbols of Ukraine]. (2002). Za zah. redaktsiieiu V. P. Kotsura, O. I. Potapenka, M. K. Dmytrenka. Kyiv: Milenium. [in Ukrainіan].

Kononenko, O. (2011). Ukrainska mifolohiia ta kulturna spadshchyna, iliustrovanyi slovnyk-dovidnyk mifolohichnykh uiavlen, viruvan, obriadiv, lehend ta yikhnikh vidlun u folklori i piznishykh zvychaiakh ukraintsiv, brativ-slovian ta inshykh narodiv [Ukrainian mythology and cultural heritage: an illustrated dictionary-reference guide to mythological ideas, beliefs, rituals, legends and their echoes in folklore and later customs of Ukrainians, fellow Slavs and other peoples]. Kharkiv: Folio. [in Ukrainіan].

Fashchenko, V. (2005). Onovlennia zhanru i superechky pro poetyku [Updating the genre and controversies about poetics]. U hlybynakh liudskoho buttia. Odesa: Maiak. [in Ukrainіan].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-23

Як цитувати

Мізінкіна, О., & Зозуля, О. (2023). ОРНІТОЛОГІЧНІ ОБРАЗИ В ОПОВІДАННЯХ ВАСИЛЯ ПОЛТАВЧУКА. Вісник Одеського національного університету. Філологія, 28(2(28), 7–17. https://doi.org/10.18524/2307-8332.2023.2(28).299782

Номер

Розділ

Літературознавство