СЕМАНТИЧНИЙ УНІВЕРСУМ ТЕКСТУ ОПОВІДАННЯ ОЛЬГИ ТОКАРЧУК «ПРАВДИВА ІСТОРІЯ»
DOI:
https://doi.org/10.18524/2307-8332.2023.2(28).299783Ключові слова:
семантичний універсум, нарація, топос, гетеротопія, семантичні опозиції, художній простір, подія, О. ТокарчукАнотація
Мета статті – вивчити та описати обумовленість образу універсуму, в якому опинився герой, авторською концепцією стану сучасного світу, а саме – взаємин між людиною та її оточенням. Об’єкт статті – твір «Правдива історія» з книги Ольги Токарчук «Химерні оповідання». Автор статті звертає увагу на те, що кожна з історій, з яких складається книга, може бути трактована втручанням проявом надприродного: виготовлення людей-клонів, перевтілення людей в консервації, перехід людини у стан хижої вільної тварини… Але вже назва твору, який є об’єктом уваги у статті, підкреслює правдивість, реальність всього, що сталося з героєм. Подальше ознайомлення з подіями дозволяє вважати, що і цей твір можна цілком вважати химерним – настільки гротескний характер набуває історія, герой якої з людини поважної, науковця, чия доповідь викликала захоплення учасників конференції перевертається на злодія в очах оточення, яке тільки-но шанувало його. Рівень тексту, який було досліджено – семантичний універсум. Зміст цієї категорії визначається автором статті так: аксіологічний кругогляд наратора, яким в тексті художнього твору обумовлено об’єднання автором епізодів у наративний ланцюг з метою актуалізації подієвості. В статті використано стратегії наратологічного аналізу. Докладно описано ключові топоси в оповіданні, місце перебування героя характеризується як гетеротопія. Увагу сконцентровано на домінантній семантичній опозиції «своє / чуже», а також тих опозиціях, що уточнюють головну: «людина – натовп», «гуманізм – відсутність людяності», «індивідуалізація – автоматизм (шаблонність) сприйняття». В статті зроблено висновок про наявність екзистенціальних мотивів в оповіданні: самотність людини, відчуження від оточення, абсурдність світу.
Посилання
Vozniuk, O.V., Kushniruk, L.O., Kveselevych, D.I., & Ovander, L.M. (1998). Semantychnyi prostir: Mif chy realnist [Semantic Spase: Myth or Reality]. Visnyk Zhytomyrskoho inzhenerno-tekhnolohichnohoinstytutu. Fundamentalni nauky. No 8. Pp. 303–313. [in Ukrainian].
Kabantseva, N. (2018). Subsfera “universum” yak kontseptualne pole politychnoi metafory na materiali ukrainskoi ta anhliiskoi mov [The subsphere “Universum” – a conceptual fieldof the political methaphor in the Ukrainian and English]. Aktualni pytannia humanitarnykh nauk. Iss. 21(1). Pp. 78–84. https://doi.org/10.24919/2308-4863.1/21.167161 [in Ukrainian].
Kushnirchuk, O. A. (2007). Tekstovi anomalii yak norma postmodernistskoho khudozhnoho dyskursu [Text anomalies as norm of postmodernist artistic diskurse]. Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova. Seriia 9. Suchasni tendentsii rozvytku mov. Iss. 2. Pp.281–221. [in Ukrainian].
Liubka, A. (2007) Mystetstvo yak kharyzma samotnosti [Art as charisma of loneliness]. Slovo i chas. No 2. Pp.77–78. [in Ukrainian].
Sniadanko, N., Slyvynskyi, O., & Kharchuk, R. (2009). Tvorchist Olhy Tokarchuk: kilka krapok nad “I”. Chastyna 1 [Olha Tokarchuk’s works: some points above “I”. Part 1]. LitAktsent. https://goo.su/WSN6c
Tokarchuk, O. (2020). Khymerni opovidannia [Chimera stories]. Kyiv: Tempora. [in Ukrainian].
Shainer, I. I. (2019). Leksyko-semantychnyi prostir brytanskykh khudozhnikh prozovykh tekstiv na viiskovu tematyku: prahmastylistychnyi aspect [Lexical-Semantic Space in British Texts on Military Themes: Pragmatic-Stylistic Aspect [Avtoref. dys.. …kandydata filolohichnykh nauk [Thesis for a Candidate (PhD) Degree in Philology]]. Kherson. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Вісник Одеського національного університету. Філологія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.