АВТОРСЬКИЙ СВІТ В ОПОВІДАННІ ТОМАСА ЛІГОТТІ «ЛУННА СОНАТА» (“THE MUSIC OF THE MOON”)

Автор(и)

  • Гліб Фомін Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, Україна

DOI:

https://doi.org/10.18524/2307-8332.2023.2(28).299786

Ключові слова:

містична фантастика, детективне оповідання, топос, автор, авторський світ, наративні стратегії, оповідач, домінанта, мотив, Т. Ліготті, Е. Рампо

Анотація

Мета статті – дослідження характеру авторського світу, вираженого в оповіданні Томаса Ліготті «Місячна музика». Відправною точкою у статті є розуміння авторського світу як відповіді письменника на основний для нього комплекс проблем дійсності, яку він відтворює у творі за допомогою художніх прийомів і засобів. Авторський світ завжди ґрунтується на певних художніх засадах і зумовлений будовою душі письменника, а також специфічними для цього письменника особливостями художнього мислення.

Oсновний метод дослідження у статті – типологічний. Оповідання Т. Ліготті вивчено шляхом зіставлення його з твором іншого автора, Едогави Рампо, «Чарівні чари місяця». Твори схожі суб’єктивною формою оповіді, збігами в образах оповідачів, часом і місцем дії. В обох творах схожі сюжетні мотиви. І водночас між цими творами існує принципова різниця: один із них є фантастичним, у ньому містична фантастика, а інший – детективним оповіданням, у якому все таємниче мотивується діями злочинця.

На основі виокремлення головної відмінності між оповіданнями Т. Ліготті та Е. Рампо у статті пропонується висновок про продуктивність типологічного вивчення літератури як шляху до дослідження авторського світу.

Посилання

Horbonos, O. V. (2013) Obrazno-khudozhnia kontseptosfera avtorskoho svitoobrazu literaturno-kazkovoi tvorchosti O. Bodianskoho (na tekstovomu materiali “Kazky pro tsariv sad ta zhyvu sopilochku”) [The figurative and artistic conceptosphere of the author’s world-image of literary and fairy-tale creativity of O. Bodiansky (on the textual material of “The Tale of the Tsars’ Garden and the Living Flute”)]. Visnyk Dnipropetrovskoho universytetu imeni Alfreda Nobelia. Seriia «Filolohichni nauky», No 1(5). P. 139–144. [in Ukrainian].

Ilchuk (Radionova), Yu. (1998) Teoriia avtora i strukturno-subiektnyi analiz tekstu [Theory of author and structural-subject analysis of text]. Naukovi zapysky NaUKMA. Filolohiia. Vol. 4. P. 12–17. [in Ukrainian].

Klochek, H. (2007). Khudozhnii svit yak katehorialne poniattia [The artistic world as a categorical concept]. Slovo i chas, No 9. P. 3–14. [in Ukrainian].

Pashchenko, M. V. (2007). Avtor i heroi u novelistychnii prozi (strukturno-subiektnyi, typolohichnyi, prahmatychno-zhanrovyi aspekty) [The Author and the Hero in Novelistic Prose (structural-subjective, typological, pragmatic-genre aspects)]. Avtor i avtorstvo u slovesnii tvorchosti. Odesa: Polihraf. Pp. 203–235. [in Ukrainian].

Fedosova, M. (2015). Temni naratyvy ukrainskoho postmodernu. Suchasna nehotychna proza [Dark Narratives of Ukrainian Postmodernism. Contemporary non-gothic prose] (166 p.). Dnipropetrovsk: Zhurfond. ([in Ukrainian].

Ligotti, T. (2015). Songs of a Dead Dreamer and Grimscribe (119–120 p.). Penguin Classics: Penguin Publishing Group.

Olson, D. (Ed.) (2011). 21st-century Gothic: great Gothic novels since 2000. Lanham, Md.: Scarecrow Press.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-23

Як цитувати

Фомін, Г. (2023). АВТОРСЬКИЙ СВІТ В ОПОВІДАННІ ТОМАСА ЛІГОТТІ «ЛУННА СОНАТА» (“THE MUSIC OF THE MOON”). Вісник Одеського національного університету. Філологія, 28(2(28), 43–49. https://doi.org/10.18524/2307-8332.2023.2(28).299786

Номер

Розділ

Літературознавство