МАНІПУЛЯТИВНІ ОСОБЛИВОСТІ ПРИЙОМУ «СТИМУЛЮВАННЯ РЕАКЦІЇ» ПІД ЧАС ФОРМУВАННЯ ІНФОРМАЦІЙНОЇ БУЛЬБАШКИ В ІПСО
DOI:
https://doi.org/10.18524/2307-8332.2024.1(29).318669Ключові слова:
вплив, електронна комунікація, інформаційна бульбашка, ІПсО, маніпуляція, соціальні медіа, стимулювання реакції, цифровий слідАнотація
Статтю присвячено дослідженню прийому «стимулювання реакції», що використовується з метою збору т. зв. активних цифрових слідів українських користувачів в соціальних медіа. Шкідливим наслідком цього зʼясовано «вичленовування» серед української авдиторії груп користувачів та формування для них інформаційних бульбашок, котрі стають сприятливим середовищем для подальшої реалізації ІПсО на вже визначеній авдиторії. Метою статті є увиразнення маніпулятивних особливостей прийому «стимулювання реакції», що використовується в процесі формування інформаційної бульбашки під час впровадження ІПсО. Для цього реалізовано такі завдання: 1) окреслено поняття «маніпулятивний вплив»; 2) витлумачено прийом «стимулювання реакції», поняття «цифровий слід»; 3) схарактеризовано процес формування інформаційної бульбашки; 4) класифіковано за тематичною скерованістю дописи-стимулятори досліджуваного прийому; 5) виокремлено вербальні й невербальні засоби маніпулятивності дописів. Об’єктом розвідки є впливовий потенціал ІПсО, предметом – маніпулятивні особливості прийому «стимулювання реакції». Матеріалом дослідження стали дописи в мережі «Фейсбук», опубліковані протягом червня–жовтня 2024 року, загальною кількістю понад 400 текстових фрагментів. Джерельною базою розвідки обрано публікації, що мали ознаки прийому «стимулювання реакції» та розповсюджувались під час впровадження ІПсО. Встановлено, що прийом «стимулювання реакції» передбачає вплив на користувача з метою змусити його здійснити реакцію на заклики, прохання, накази маніпулятора (залишити коментар, вподобайку, зробити репост допису тощо) в соціальному медіа. У статті зазначено, що відповідна інформаційна бульбашка формується під дією дописів-стимуляторів таких типів: квазікомеморативні, розшукові, військово-патріотичні, «благодійні», святково-ритуальні, самопрезентаційні, сакрально орієнтовані, комбіновані. Маніпулятивність дописів-стимуляторів забезпечується створенням інтенсифікованого позитивного/негативного емоційного фону, відповідністю інтересам користувачів, орієнтацією на психоментальні особливості обʼєкта маніпуляції, невизначеністю описуваних ситуацій або навпаки великим обсягом деталізованої інформації, тенденційним збільшенням кількості розповсюджених дописів-стимуляторів у стрічках користувачів. Наголошено на тому, що українські користувачі, залишаючи активні цифрові сліди під дописами-стимуляторами, не просто стають жертвами поточних російських ІПсО, але й автоматично, несвідомо долучаються до групи користувачів, які стають потенційною цільовою авдиторією подальших операцій.
Посилання
Bohutskyi, A. (2024). Formuvannia ta rol komemoratyvnykh praktyk v umovakh rosiisko-ukrainskoi viiny [The formation and role of commemorative practices in the context of the Russian- Ukrainian war]. Naukovi zapysky NaUKMA. Istoriia i teoriia kultury, 7, 52–60. [in Ukrainian].
Kompantseva, L. F. (2018). Suhestiia ta kontrsuhestiia v orhanizatsiinykh ta hibrydnykh viinakh [Suggestion and counter-suggestion in organisational and hybrid warfare]. Hibrydna viina: tekhnolohii suhestii ta kontrsuhestii (pp. 78–124). Kyiv: Natsionalna akademiia SBU. [in Ukrainian].
Kutuza, N. V. (2018). Komunikatyvna suhestiia v reklamnomu dyskursi: psykholinhvistychnyi aspekt [Communicative suggestion in advertising discourse: psycholinguistic aspect]. Kyiv: Vydavnychyi dim Dmytra Buraho. [in Ukrainian].
Kutuza, N. V., & Telpis, D. M. (2023). Dezinformatsiia yak skladnyk IPsO v mehadyskursi: manipulyatyvnyi aspekt (na prykladi rosiisko-ukrainskoi viiny periodu povnomasshtabnoho vtorhnennia) [Disinformation as a component of PsyOps in megadiscourse: manipulative aspect (on the example of the Russian-Ukrainian war of full-scale invasion)]. Zapysky z ukrainskoho movoznavstva, (30), 282–292. [in Ukrainian].
Malysheva, M. H. (2024). Verbalna ahresiia v merezhevomu dyskursi: linhvoprahmatychnyi aspekt [Verbal aggression in online discourse: a linguistic and pragmatic aspect] [PhD Dissertation, 035 Filology 03 Humanitites; Odesa I. I. Mechnikov National University]. Odesa. [in Ukrainian].
Nebezpeka ShI-zobrazhen z nibyto ukrainskymy viiskovymy u sotsmerezhakh. Shcho treba znaty [The danger of AI images with allegedly Ukrainian military on social media. What you need to know]. (2024). http://surl.li/euxyoy [in Ukrainian].
Neryan, S. O. (2019). Arhumentatyvnyi dyskurs ukrainskoi internet-komunikatsii v sotsmerezhakh: linhvoprahmatychnyi aspekt [Argumentative Discourse of Ukrainian Internet Communication in Social Networks: Linguistic and Pragmatic Aspect] [Cand. Sc. Thesis in Philology, 10.02.01; Odesa I. I. Mechnikov National University]. Odesa. [in Ukrainian].
Piatetska, O. V. (2018). Linhvistychni ta funktsionalno-stylovi osoblyvosti ukrainskykh reklamnykh postiv u sotsialnii merezhi Facebook [Linguistic and functional-stylistic features of Ukrainian advertising posts on the social network Facebook]. Aktualni problemy ukrainskoi linhvistyky: teoriia i praktyka, (38), 49–60. [in Ukrainian].
Serazhym, K. S. (2012). Tekstoznavstvo [Textual studies] (2nd ed). Kyiv: Vydavnycho-polihrafichnyi tsentr “Kyivskyi universytet”. [in Ukrainian].
Skulysh, Ye. D. (Ed). (2023). Suhestyvni tekhnolohii manipuliatyvnoho vplyvu [Suggestive technologies of manipulative influence] (2nd ed.). Kyiv: Vydavnychyi dim “SKIF”. [in Ukrainian].
Chaplak, Ya., Chuiko, H., & Andreieva, Ya. (2023). Psykholohichni aspekty vplyvu informatsiinoi bulbashky na liudynu ta sotsium [Psychological aspects of the information bubble’s impact on people and society]. Psykholohichnyi chasopys, 9(5), 38–51. [in Ukrainian].
Filter bubble. Cambridge dictionary. https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/filter-bubble
Girardin, F., Calabrese, F., Fiore, F. D., Ratti, C., & Blat, J. (2008). Digital Footprinting: Uncovering Tourists with User-Generated Content. IEEE Pervasive Computing, 7(4), 36–43.
Pariser, E. (2011). The Filter Bubble: What the Internet is Hiding from You. New York: Penguin Press.
Songsom, N., Pilsook, N., Wannapiroon, P., Fung, Ch., & Wong, K. (2020). System “Design of a Student Relationship Management System Using the Internet of Things to Collect the Digital Footprint”. International Journal of Information and Education Technology, 10(3), 222–226.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Вісник Одеського національного університету. Філологія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.