СЕНСОРНА ОБРАЗНІСТЬ ЯК СКЛАДНИК ЛІРИЧНОГО ДИСКУРСУ ЗБІРКИ АНАТОЛІЯ ДНІСТРОВОГО «ДНІ ТРИВОГ»

Автор(и)

  • Анна Маліцька Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, Одеса, Україна https://orcid.org/0000-0002-2765-3154

DOI:

https://doi.org/10.18524/2307-8332.2024.1(29).318670

Ключові слова:

сенсорні образи, лірика, ліричний дискурс, рецепція, експресіонізм, синестезія, кінематографізм, воєнна поезія, текст

Анотація

У статті досліджується сенсорна образність як невіддільний елемент воєнної поезії на матеріалі збірки «Дні тривог» А. Дністрового. Попри наявність численних студій сенсорики в українському літературознавстві питання її значення у художній мілітаристиці залишається недостатньо вивченим. Відтак актуальність теми пояснюється малодослідженістю фактичного матеріалу, а також важливістю студій сенсорики у ліричному дискурсі літератури мілітарного спрямування. У статті розглянуті перші два розділи книги «Дні тривог», до яких увійшли тексти, хронологічно написані у період повномасштабного вторгнення. Аналіз збірки засвідчує домінування у ліриці А. Дністрового візуальних образів, як статичних, так і динамічних, що пояснюється універсалізмом творчості митця, у якій поєднуються література й образотворче мистецтво. Їхнє функціонування поряд із аудіальними образами дозволяє говорити про кінематографічний характер текстів. Важливою домінантою лірики є звернення до чорно-білої колористики, суголосної ілюстративному доповненню книги. Меншою мірою представлені одоративні й смакові образи, які однак є основними засобами натуралістичного зображення воєнної дійсності.  Кінестетична образність стає вираженням контрасту між мирним та воєнним життям, загострює проблематику розірваності часу й простору. Доведено, що у системі сенсорних образів наявна синестезія як художнє явище. Зроблено висновок про те, що сенсорика, яка є однією з характерних особливостей книги «Дні тривог», засвідчує експресіоністичний елемент поезій А. Дністрового періоду повномасштабного вторгнення та інтертекстуальний перегук зі збіркою «Дні» Є. Плужника не лише на концептуальному та філософському, але й на жанровому рівнях.

Посилання

“Dni tryvoh” Anatoliia Dnistrovoho – dialoh z “Dniamy” Yevhena Pluzhnyka [“Days of Anxiety” by Anatoly Dnistrovyi – a dialogue with “Days” by Yevheny Pluzhnyk]. Radio Culture. Retrieved October 10, 2024, from http://www.nrcu.gov.ua/news.html?newsID=102675 [in Ukrainian].

Dnistrovyi, A. (2023). Dni tryvoh [ Days of Anxieties] (162 p.). Kyiv: Vihola. [in Ukrainian].

Kotsarev, O. (2024, March 18). Ptakhy ta biinytsi u dni tryvoh: nova poeziia viiny [Birds and Loopholes in the Days of Anxiety: The New Poetry of War]. Chytomo. Retrieved October 12, 2024, from https://chytomo.com/ptakhy-ta-bijnytsi-u-dni-tryvoh-nova-poeziia- vijny/ [in Ukrainian].

Semyginivska, T., & Chubenko, B. (2018). Synesteziia ta intermedialnist u perekladatskomu aspekti (na materiali tvorchosti T. H. Shevchenka) [Synesthesia and intermediality in the translation aspect (based on the work of T. H. Shevchenko)]. Bulletin of Mariupol State University. Series Philology, 19, 138–145. [in Ukrainian].

Franko, I. (1981). Literaturno-krytychni pratsi [Literary and critical works. Collected works in fifty volumes] (Vol. 31). Kyiv: Naukova dumka. [in Ukrainian].

Yaremenko, N. (2021). Sensorni obrazy yak atrybuty modeliuvannia tilesnosti v “tiuremnii prozi” Volfhanha Borkherta [Sensory Images as Attributes of Modeling of Toxicity in “Prison Prose” by Wolfgang Borchert]. Literature of the world: poetics, mentality and spirituality, 15, 76–88. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-01-20

Як цитувати

Маліцька, А. (2025). СЕНСОРНА ОБРАЗНІСТЬ ЯК СКЛАДНИК ЛІРИЧНОГО ДИСКУРСУ ЗБІРКИ АНАТОЛІЯ ДНІСТРОВОГО «ДНІ ТРИВОГ». Вісник Одеського національного університету. Філологія, 29(1(29), 53–60. https://doi.org/10.18524/2307-8332.2024.1(29).318670

Номер

Розділ

ЛІТЕРАТУРОЗНАВСТВО