МЕГАЕСЕЙ ЯК ЛІТЕРАТУРНИЙ ФОРМАТ: ЛЕСЕЗНАВЧИЙ ДИСКУРС
DOI:
https://doi.org/10.18524/2307-8332.2024.1(29).318672Ключові слова:
есей, мегаесей, формат, Леся Українка, збірка, самоідентифікаціяАнотація
У статті проаналізовано мегаесей як формат у сучасній українській літературі на прикладі 3 видань: «Моя Леся Українка» Н. Зборовської, «Леся Українка. Драма усвідомлення тіні» Є. Кононенко і «Notre Dame dʼUkraine. Українка в конфлікті міфологій» О. Забужко. Усі три твори схожі матеріалом обсервації (осмислюється творчість видатної мисткині з урахуванням обставин її життя та епохи), обраним форматом вивчення (багатоаспектне осмислення однієї теми), індивідуально-авторським підходом до інтерпретації відомих і мало знаних широкій аудиторії творів поетеси. Проаналізовані мегаесеї засвідчили винятковий інтерес до спадщини Лесі Українки, осмислення якої у мегаформаті відкриває системні та багатоаспектні можливості особистісної інтерпретації її феноменальної творчості. Презентовані твори комплексної організації зі зваженою та обґрунтованою структурою, усі компоненти якої внутрішньо впорядковані, засвідчили широкі можливості письменницької та наукової рефлексії, зібраної воєдино. Твори задекларували себе як інтегровані ансамблеві утворення, що вирізняються завершеністю, звʼязністю, кожен твір у книзі розвиває мікротему, заявлену в попередньому творі, і навряд чи може існувати поза контекстом і цілісністю. Важливими є роль вступу (передмови) і післямови у кожній книзі. При цьому основні творчі практики осмислення буття – самопрезентація, самоідентифікація – залишаються панівними в есеї як мегаформаті. У статті доведено, що образність, емоційність, активне використання мовно-стилістичних засобів художньої виразності, що породжують мислеобрази, а в окремих випадках і публіцистичний пафос, як засвідчили твори Н. Зборовської, О. Забужко і Є. Кононенко, залишаються дієвими есеїстичними практиками лесіани і такого формату.
Посилання
Ukrainka, L., Blazhennishyi Shevchuk, S., & Zabuzhko, O. (2020). Apokryf. Chotyry rozmovy pro Lesiu Ukrainku [Apocrypha. Four conversations about Lesya Ukrainka] Kyiv: Komora. [іn Ukrainian].
Zabuzhko, O. (2018). Notre Dame dʼUkraine. Ukrainka v konflikti mifolohii [Notre Dame dʼUkraine. Ukrainian woman in the conflict of mythologies] (3rd ed.). Kyiv: Komora. [іn Ukrainian].
Zborovska, N. (2004). Zhinoche pysmo na porubizhzhi vikiv (Lesia Ukrainka, Oksana Zabuzhko) [Womenʼs writing at the turn of the century (Lesia Ukrainka, Oksana Zabuzhko)]. Slovo i chas, (2). [іn Ukraine].
Zborovska, N. (2002). Moia Lesia Ukrainka [My Lesya Ukrainka]. Ternopil: Dzhura. [іn Ukrainian].
Kononenko, Y. (2021). Apokryfichni interpretatsii [Apocryphal interpretations]. Krytyka, (9–10). [іn Ukrainian].
Kononenko, Y. (2010). Dama z khymeramy. O. Zabuzhko, Notre Dame d’Ukraine: Ukrainka v konflikti mitolohii, Kyiv: Fakt, 2007 [The Lady with Chimeras. Oksana Zabuzhko, Notre Dame d’Ukraine: a Ukrainian Woman in the Conflict of Mythologies, Kyiv: Fakt, 2007]. Krytyka, 14, (7–8), 153–154. [іn Ukrainian].
Kononenko, Y. (2023). Lesia Ukrainka. Drama usvidomlennia Tini [Lesya Ukrainka. The Drama of the Shadow’s Awareness]. Lviv: Vydavnytstvo Anetty Antonenko. [іn Ukrainian].
Kononenko, Y. (2010). Spivocha dusha Ukrainy [The Singing Soul of Ukraine]. In Ye. Kononenko, Heroini ta heroi. Kyiv: Hrani-T. [іn Ukrainian].
Kononenko, Y. (2013). Te, shcho ne vmyraie [That Which Does Not Die]. In Ye. Kononenko, U cherzi za sviatoiu vodoiu. Kyiv: PR-Prime Company. [іn Ukrainian].
Kononenko, Y. (2017). Te, shcho ne vmyraie: populiarne y kitcheve [That which does not die: popular and kitsch]. In Ye. Kononenko, Poza chasom. Lviv: Kalvariia. [іn Ukrainian].
Pavliuk, O. M. (2018). Osnovni oznaky ta kharakterystyky naukovoho doslidzhennia [Main signs and characteristics of scientific research]. Visnyk Luhanskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka: pedahohichni nauky, (4(318)). [іn Ukrainian].
Prokhasko, T. Znaiomstvo z eseistykoiu. Konspekt lektsii “Esei: sproba dekonstruktsii” [Introduction to essay writing. Lecture notes “Essay: an attempt at deconstruction”]. Retrieved October 01, 2024, from https://pen.org.ua/znajomstvo-z-eseyistykoyu-konspekt-lektsiyi-tarasa-prohaska-esej-sproba-dekonstruktsiyi [іn Ukrainian].
Chopyk, R. (2020). I vse zh “Esei pro esei” [And yet “Essay about essays”]. 25 ese pro holovne. Ivano-Frankivsk: Lileia-NV. [іn Ukrainian].
Shevchenko, T. M. (2022). Mehaesei yak literaturnyi format [Megaessay as a literary format]. In V. H. Sprinsiana (Ed.), Informatsiina osvita ta profesiino-komunikatyvni tekhnolohii XXI stolittia: materialy KhV Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii (m. Odesa, 14–16 veresnia 2022 roku). [іn Ukrainian].
Shevchenko, T., Korobkova, N., & Sliusarenko, M. (2022). Mega-Essay as an Integrated Format in Modern Literature. Postmodern Openings, 13(3).
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Вісник Одеського національного університету. Філологія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.