ПОРИ РОКУ В ІНТЕРПРЕТАЦІЇ ЛІНИ КОСТЕНКО: ОБРАЗИ ПРИРОДИ У ЗБІРЦІ «РІЧКА ГЕРАКЛІТА»
DOI:
https://doi.org/10.18524/2307-8332.2024.2(30).320410Ключові слова:
пори року, Ліна Костенко, образ, цикл, поезія, лірична героїня, метафора, порівняння, персоніфікаціяАнотація
У статті доводиться думка про оригінальність художнього прийому в моделюванні твору, що повʼязаний із сезонними періодами (зима, весна, літо, осінь) у природі. Розглянуто приклади конкретних творів з однойменним заголовком «Пори року» у різних мистецтвах (література, живопис, музика, балет). Збірка «Річка Геракліта» Ліни Костенко теж організована у відповідності до вже згаданих природніх циклів.
Незважаючи на популярність доробку та визнанння мисткині, збірка «Річка Геракліта» системно не досліджена, що і вказує на актуальність нашої розвідки. Щоправда, в останнє десятиліття образи природи в поезіях Ліни Костенко аналізували З.Василько, Д.Дроздовський, Л.Кравець, Н.Криловець, В.Саєнко. Мета статті полягає в аналізі особливостей творення образів природи, які постають у тематичних циклах збірки «Річка Геракліта».
У викладі основного матеріалу звертається увага на те, що колообіг життя ліричної героїні та природи у збірці починається з циклу «Осінні карнавали». Така організація «Річки Геракліта» є не випадковою і це пояснює упорядниця книги О.Пахльовська. Спостережено, що перший розділ книги представляють поезії, заголовки яких безпосередньо відсилають читача до періоду осені. Загальний образ осені у більшості творів формують мініобрази лісу, птахів, дня, саду, хати, окремих дерев, кущів, дощу. Проаналізовано поетику текстів «Ще пахне сіно. Ще рояться оси», «Листопад», «Сороко, не кричи!», «Заночували птиці на лимані». Цикл «Сліпучий магній снігових пустель» містить поезії, заголовки яких теж вказують на зимову пору року; твори обʼєднує концепт самотності, що розкриває негативні відчуття ліричної героїні; частотними є мініобрази снігу, дерев, села, спогадів, чорний колір. Проаналізовано художні особливості поезій «На віях тиші мерехтять сніжинки», «Моя пам'ять плаче над снігами». Поезії циклу «Весна підніме келихи тюльпанів» виразно контрастують з мотивами попереднього розділу збірки. Образи дощу, різних квітів, садів у цвітінні, акації (біографічний факт) домінують в художніх текстах. Більш детально прокоментовано поезію «Щасливиця, я маю трохи неба». Четвертий цикл «Що в нас було? Любов і літо» вирізняється переважанням у творах таких образів як сад, ліс, гроза, село, місто, спогадів про дитинство; оспівування любові завдяки природним явищам. Розглянуто особливості творення художнього світу поезії «Слайди». Перспективи подальшого дослідження збірки «Річка Геракліта» вбачаються у вивченні синестезії в поезіях.
Посилання
Vasylko, Z. (2015). Movosvit pryrody u zbirtsi L. Kostenko “Richka Heraklita” [The linguistic world of nature in L. Kostenko’s collection “River of Heraclitus”]. Ukrajinistika – minulost, přítomnost a budoucnost III: literatura a kultura (pp. 45–51). Brno: Jan Sojnek – Galium.
Drozdovskyi, D. (2011). Khvyli Chasu [Waves of Time]. In L. Kostenko, Richka Heraklita (pp. 280–321). Kyiv: Lybid. [in Ukrainіan].
Kostenko, L. (2011). Richka Heraklita [Heraclitus River]. Kyiv: Lybid. [in Ukrainіan].
Kravets, L. (2020). Metafory pryrody v poetychnykh tekstakh M. Rylskoho i L. Kostenko [Metaphors of nature in the poetic texts of M. Rylsky and L. Kostenko]. Kultura slova, (92), 52–62. [in Ukrainian].
Krylovets, N. V. (2012). Motyv oseni v naturfilosofskii poezii Liny Kostenko [The Motif of Autumn in Lina Kostenko’s Natural Philosophical Poetry]. Visnyk Zhytomyrskoho derzhavnoho universytetu. Filolohichni nauky, (61), 229–232. [in Ukrainian].
Krylovets, N. (2012). Obraz lisu v naturfilosofskii poezii Liny Kostenko [The image of the forest in the natural philosophical poetry of Lina Kostenko]. Naukovi zapysky Natsionalnoho universytetu “Ostrozka akademiia”. Seriia filolohichna, (28), 119–127. [in Ukrainian].
Krylovets, N. (2014). Obraz sadu v naturfilosofskii poezii Liny Kostenko [The image of the garden in the natural philosophical poetry of Lina Kostenko]. Naukovi zapysky Natsionalnoho universytetu “Ostrozka akademiia”. Seriia filolohichna, (41), 60–63. [in Ukrainian].
Kovaliv, Yu. I. (2007). Literaturoznavcha entsyklopediia: u dvokh tomakh [Literary Encyclopedia in 2 volumes] (Vol. 1). Kyiv: Akademiia. [in Ukrainіan].
Maksymovych, M. (2002). Dni ta misiatsi ukrainskoho selianyna [Days and months of the Ukrainian peasant]. Kyiv: Oberehy. [in Ukrainіan].
Movchan, M. (2005). Osmyslennia fenomena samotnosti yak problemy suspilnoho buttia osobystosti [Understanding the phenomenon of loneliness as a problem of the social existence of an individual]. Filosofski obrii, (13), 141–157. [in Ukrainian].
Pakhlovska, O. (2011). Nevydymi prychaly [Invisible berths]. in L. Kostenko, Richka Heraklita (pp. 5–13). Kyiv: Lybid. [in Ukrainian].
Saienko, V. P. (2020). Poeziia Liny Kostenko: tradytsiia, kontekst, khudozhnia svoieridnist [Lina Kostenko’s Poetry: Tradition, Context, Artistic Originality]. Kyiv: Smoloskyp. [in Ukrainіan].
Shvalb, Yu. V., & Dancheva, O. V. (1991). Odinochestvo: sotsialno-psikhologicheskie problemy [Loneliness: social and psychological problems]. Kyiv: Ukraina. [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Вісник Одеського національного університету. Філологія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.